lördag 23 april 2011

Debut nr 2 i ringen!

Jajamensan, igår var debut nr 2 ett minne blått som Bella inte glömmer i första taget.
Hon strålade som den värsta största solen när bedömningen var färdig.
Varför hon blev så glad har nog lite med tisdagens ringträning att göra.
Då var det en "domare" där som Bella tyckte var kall och hård.
Hon hade tagit så hårt i Vilgot (då han snackade något lite) så han skrek och blev livrädd på bordet.
Bella blev så klart ledsen och undrade varför hon gjorde så, sen sa hon också att Vilgot var tjock.
Nu är han inte som far sin slimmad som en ål vilket Teo alltid varit.
Vilgot är dock bara en matglad valp på snart 5 månader och då får man vara lite rultig.
Tisdagsringträningen satt fortfarande kvar igår då Bella skulle in i ringen.
Men den hemska tisdagen satte då inga spår i Vilgot.
Han glänsde som den värsta solen och tyckte det var toppenkul både i ringen och på bordet.
Här springer de tillsammans.


Domaren Mirko Lunden som dömde var en jättemjuk person som faktiskt såg att Bella inte är så gammal och att Vilgot faktiskt bara snart är 5 månader.
Han hanterade Vilgot så mjukt på bordet, klämde och kände igenom honom överallt, kollade tänder och tassar medans Vilgot var hur lugn som helst.
Här sitter han på sin stol och talar om vad sekreteraren ska skriva.

Och vad han sa och hon skrev kan ni läsa här.
Men vi kan ju avslöja att omdömmet var superbra och han var varken tjock eller annat.
Så därför var Bella extra glad över denna utställning och strålade som den största värsta solen.

Appropå solen!!
Den är ju bara för härlig just nu.
Mattarna och hussarna njuter ute mest hela tiden och vi grabbar badar på.
Idag har vi varit och besökt havet igen.
Men en sak kan vi inte riktigt förstå!
Vad är det för mening att skaka sig i vattnet?
Jag tänkte bara sätta griller i era små huvuden.
Det vet jag väl att det är meningslöst att skaka sig i vattnet!

Knas Athos dåååå!
Vad du kan lura till det ibland, nästan så vi gick på det.
Ja, ibland är ni allt lite för lättlurade!

Men en som var riktigt smart när vi badade i havet var ju Abbe.
Kolla bara här så ser ni varför
Jappsansa, smartisen det är jag det!
En sten för framtassarna och en sten för baktassarna
Smart vaaaa?!

Du Vilgot?
Lyssna inte allt för mycket på Abbe!

Hur som helst, vi hade ett par dunderhärliga timmar vid havet idag.

Väl hemma sedan så blev det en massa trädgårdsjobb för matte o husse.
Gräsmattan klipptes för första gången och lökar planterades i krukor.
Det var några liljor matte köpt där lökarna kunde planteras i krukor i stället för rabatten.
Matte passade även på att måla en hylla vit idag med en viss hjälp.
Framåt kvällningen så tog vi vuxna grabbar med oss matte och husse runt travbanan.
Det tyckte vi de behövde då vi sett allt godis de handlat idag. 
Har man inkomster så måste man ha utgifter också.
Det där lät kanske lite knasigt, men ska de äta upp allt det där godiset så måste de allt röra på benen också.

Rörde på benen de gjorde vi vuxna grabbar iallafall så det heter duga.
Athos och Abbe tävlade i 60 meter.
Nu ser det ut som Abbe tjuvstartat ganska ordentligt, men det gjorde han faktiskt inte.
Jag bara råkade startade först, och en sak vet jag...
Jag kommer att vinna!

Va f....n nu då!,
Vart in i tjommen kom du ifrån dåååå!

-Nej, nu j..lar.
-Haa, din lille skit, nu vinner jag!

Ja, det gjorde han ju så klart.  
Athos vann storslaget med långa steg över lille Abbe.
Kan det ha med benlängden att göra eller att det lönar sig inte för Abbe att råka starta först.

Men vad inte Athos visste var att vi smågrabbar hade plan B inplanerad.
Kom igen Teo.
Nu tar vi honom!

Ja, vad Athos inte visste var att två är dubbelt så många än en.
Alltså innebär det att två är dubbelt så snabba än en och att två små är är lika stora som en.
Okej, okej.
Jag ger mig väl!

Ja, kanske var det lika bra det.
För när två gaddar ihop sig mot en så vinner de som är minst men flest.

Jo, förresten!
Den där vissa hjälpen matte fick idag när hon målade en hylla vit var ju bara Vilgot.
Kolla här så söt han blev:
Jepps!
Och vad jag vet så har jag ingen
utställning på gång på ett tag!

Kanske tur är väl det.

Vov på er alla!!

13 kommentarer:

Eva sa...

Men lille pluttrick! Kanske skulle du doppat svansen i målarpytsen för att hjälpa istället?
Och hälsa din matte att hon ska ta till sig det denne domare, som var BRA med valpar, sa' om att du var välvisad!
Abbe - fuskar man så är det inte mycket vits att gnälla se'n:) Och nog kan Athos få vinna racet när Teo se'n t.o.m. verkar vara UPP OCH NED för att terra honom!
PUSS!
Och säg åt matten bloggen borde heta "sötnosarna boys" istället:)

Lyckopiller sa...

Blir alltid lika glad när man kollar in hos er! Underbara bilder på underbara pojkar!
Hälsa lillmatte och Vilgot ett stort grattis till de fina resultaten i ringen!
Hoppas ni har en härlig Påsk!

Team Nelson / Ordringen. sa...

Jösses vad ni är aktiva. Kul för tjejen att det gick så bra.
Ha det gott/Ulf

Sandra sa...

GRATTIS BELLA OCH VILGOT!!!! vilken fin bedömning :) Tjohooo!!! Förstår om du var nervös efter den andra knäppisens behandling. Men ni är ett SUPER TEAM! Snacka om att ni kommer plocka rosetter ihop :)

Athos du är ju bara för rolig :) (och din matte oxå såklart för hon skriver så kul så man sitter här och skrattar så tårarna rinner :)

Ludde sa...

Grattis Vilgot! Skönt med ett riktigt omdöme! Pussa Bella från mig! Va skönt det ser ut när ni springer och busar! Jag har bara doppat klorna i vattnet ännu, men det blir varmare och varmare... Kramis!

Arlo sa...

Grattis Bella och Vilgot! Härligt med en mjuksint domare! Och härliga springfoton och badfoton och jag vet inte allt mysigt hos er!

Carina sa...

Grattis Bella och Vilgot! Knäppis på ringträningen det är väl där man ska ta det lugnt och mjukt för att allt ska bli en positiv grej. Tänkte på bilden när han stod uppställd att vad fin han är!!! Och du Vilgot Caspian fick "något fet" ett antal gånger i början i ktitiklappen så jag tror inte alls du är tjock för det tyckte inte domaren. Och en valp ska ha lite hull. Älskar bilderna på grabbarna. Underbara Athos en sann modell.=)

Katarina sa...

Grattis Bella och Vilgot!

Anonym sa...

Grattis Grattis Bella & Vilgot!
Visa skulle inte få vara med varken hundar eller människor social träning skulle den dommaren varit på dagligen lite vardags hyfs.
Hmm det där med färg är inte lätt har försökt och skulle måla om utemöbler men varenda gång jag tar fram färgen och penslar så har jag 2 små medhjälpare så alfons har lite vit på örat jag gav upp.

Ha det gott å det e lika kul å se bilder från er som vanligt härliga vackra hundar på upptåg.

Vov vov Ricco & Alfons & Towe

Unknown sa...

Jag blir jätteledsen när jag läser början.
Usch, pundiga domare.
Att vi vuxna kan bli behandlade så kan jag, kanske inte förstå, men dock acceptera.
Men att man måste göra så när det 'r en lite mindre människa ?! Nä, det kan jag inte acceptera och inte mot liten vallepalle heller. Nu var ju Bella och Vilgot jätteduktiga i allafall och stort stort Grattis från Tant Inkan och Ligan.
hehe
Schysst färg alltså. *skrattar*
Vitöra, som är VÄLDIGT vit, lyckades aldrig komma ivägen för falu rödfärg hos grannen förra sommaren, trots att HAN var inne i värsta utställningsperioden.
nå, nu ska jag inte spamma DIN blogg med MINA utställningsgrunkor.
Puzza alla vovvarna från mig. Kanske liiiite mer på ett stycke Golden och ge Bella en STOR kram. Hon är urduktig, men så har hon en underbar familj bakom sig också.
Kram i massor till allahopa. *ler*

Jenny o Dio sa...

GRATTIS till Bella och Vilgot!!! Vilken tur att Vilgot inte tagit åt sig av den hårda domaren och att ni fick en bra domare nu :)

Vilka härliga turer ni är ute på med bad och spring i massor!

Vilgot blev bra söt med lite vitt på, allt klär ju en skönhet :)

Christina Klosterberg sa...

Grattis till framgångarna i Moheda. Mirko är en jättebra person och det var roligt att Bella och Vilgot fick någon som kunde bemöta dem rätt. Tyvärr har jag jobbat hela helgen så jag hann inte förbi.Nu är det bara att fortsätt med ringträningen och framförallt ha kul.

Sofie sa...

Men vilken knäpp "domare" hur kan man behandla en liten valp så. Förstår att lillmatte blev ledsen när han blev kallad tjock. Skönt att ni fick träffa på Mirko som gjorde att Vilgot fick en trevlig upplevelse