onsdag 5 januari 2011

Tjocka Berta har blivit stor!

Vi har fått lite "veckans vita" här hemma hos oss också.
Inte för att härma Cockerkillarnas matte utan helt enkelt för att
Tjock Berta har blivit en stor tjej nu.
I går på f.m såg hon ut såg hon ut så här, precis  som hon alltid
brukade göra.

Vi var ju ute och gick med cockerkillarna Abbe o Elof igår på och
matte donade med lite annat medans vi låg och snarkade i en hög på
eftermiddagen.
Lillmatte var hos sin kompis Tilde och var inte hemma.
När det blivit mörkt ute så gick matte upp i lillmattes rum för att tända
lite lampor.
Hon blev helt bestört när hon såg Tjocka Berta.
Vad har hänt!!!!

Uppenbarligen såg Tjocka Berta ganska genomskinlig och väldigt  
död ut.
Men i själva verket hade Tjocka Berta krypit ut ur sitt skinn och bestämt
sig för att bli en gudomligt vacker och stor tjej.

Att Tjocka Berta kunde få plats i sitt gamla skinn är svårt att förstå, för
helt plötsligt har hon blivit dubbelt så stor.
Lillmatte som kommit hem nu ikväll är ju så klart överlyckligt över
Tjocka Bertas förvandling.
Det kan vi säga att våran andra matte är också.
Tänk att ett sånt litet kryp kan betyda så mycket.
Då kan vi ju undra en liten sak bara??
Jo, vi som nu är så stora om man jämför med Tjocka Berta, tänk vad mycket vi
måste betyda då.
Hur mycket som helst säger vi bara.
Eller vad tror ni ?

Vov på er alla!!

13 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

När det spänner så där i skinnet efter julen. Vad jag känner igen mig då!!
Kanske ska jag ömsa som Berta. Undrar vad jag blir då.Prins lär jag inte bli men så fin Berta blev.
Så kul att följa hennes utveckling.
Ulf

Carina sa...

Den är så fin påminner mig om en orkideè blomma.Tänk vad man lär sig av bloggar hade nog aldrig sett en tjocka Berta eller Valdemar innan. Men visst gillar man både stort som smått om man är djurvän doch inte ormar,möss,råttor eller fästingar. De är bara ohyra=) i allafall i mina ögon. KRam

Lyckopiller sa...

Vad otroligt vacker Tjocka Berta är. Håller med om att hon påminner om en orkidee.

Eva sa...

Vilken skönhet! Fast det var hon ju innan också:)
Fast attans vilken chock du måste fått när du först såg skinnet...
(och kul du "kände igen" Aika:))

Arlo sa...

Vilken skrämselchock!! Tjocka Berta alldeles tom och innehållslös!! Hon är den häftigaste Berta jag någonsin skådat!

Jenny, Elba o Dio sa...

Vilken fantastisk liten varelse, även när hon hon nu lyckats bli dubbelt så stor... Coolt husdjur!!!

cockettsriccardo sa...

Oj Vilken förvandling.
Tänker på Fula ankungen som blev en vacker svan.
Hoppas att allt är väl med er.
Vi har varit på Morgonpromenad å snöm den bara vräker ner. Så nu slappar vi lite.
Ha det gott
Kram Ricco & Alfons å Towe

Unknown sa...

*ler* wow vilket roligt inlägg.
Man blir ju alldeles nervös på kuppen.
Jag har gett upp allt vad både tjocka och smala bertor heter pga kissarna. :-(
Att jag sen har typ lila fingrar eller nåt gör inte saken bättre direkt. *ler*

Marie sa...

Oj, vilken förvandling! Förstår att du blev chockad när du först bara såg skinnet. Tänk vad konstigt, vi gick ju och pratade om det att hon kunde växa och bli dubbelt så stor. Berta måste ha hört oss, hihi! Ett roligt och verkligen annorlunda husdjur din dotter har, men det ska ju vara Bella-Bella till det :-)
PS.Kul att det vita sprider sig :-)
Kram!

Malin sa...

Jag tror ni betyder HUR mycket som helst, obeskrivligt mycket, det är vad jag tror. Faktiskt mycket mer än tjocka Berta, men säg inget till matte ;-).
Vad lill-matte måste blivit gald för helt klart är ju att tjocka-Berta måste trivas alldeles förträffligt, annars så växer dom väl inte och ömsa skinn??
Kram

Elons matte sa...

Vilken häftig Syrsa och fin är den. Bits den ? Går den bara omkring i ett terrarie eller vad gör man med den ?

Unknown sa...

Eh, är det ett djur ??
KOrkad som få så trodde jag det var nån form av blomma. *skäms massor*

Lenita sa...

VAD är det för nåt :O